piatok, 18 júna, 2021
No menu items!
Úvod Podnikanie Ako rozbehnúť eshop - od nápadu až po prvé objednávky

Ako rozbehnúť eshop – od nápadu až po prvé objednávky

Ako vybudovať uspešný eshop

Predávanie produktov alebo služieb online pomocou eshopu je v posledných rokoch na vzostupe. Situácia okolo korona krízy dokonca dopomohla k uvedomení si aké dôležité je byť v dnešnej online dome na internete.

Ak uvažujete nad vlastným eshopom alebo už nejaký máte a chcete sa uistiť, či robíte správne kroky, tak ste na správnom mieste. V článku sa dozviete ako rozbehnúť eshop od úplného začiatku až po prvé objednávky.

Biznis plán

Na samom začiatku by mal byť biznis plán t.j. v čom chcete začať podnikať alebo keď už podnikáte, tak ako sa chcete presadiť v online svete.

Biznis plán nedoporučujem zanedbávať. Vo svojej podstate vám v mnohých veciach otvorí oči a pravdepodobne aj ušetrí mnoho peňazí a času.

Čo má obsahovať biznis plán:

Analýzu produktu služby

Je to čo hodláte predávať žiadané? Už to niekto predáva? Mám na trhu konkurenciu? Sú otázky na ktoré by ste mali vedieť odpovedať.

Analýza pomocou Googlu

Na prvotnú analýzu vám veľmi pomôže samotný internet a google, stačí vyhľadávať dopyty rovnajúce sa vašemu. Pri vyhľadávaní buďte trpezlivý, niekedy sa môže stať, že rovnaký alebo podobný produkt nájdete až na niekoľkej vyhľadávanej strane v zozname googlu.

Analýza pomocou sociálnych sietí

Veľmi dobrý spôsob ako si spraviť analýzu je použitie najbežnejších sociálnych sietí. Zhromažduje sa tu veľká skupina ľudí a pravdepodobne aj vaša potenciálna cieľová skupina. Vyhľadávanie na Facebooku, Instagrame, Youtube vám poskytne informácie, ktoré hľadáte.

Analýza tzv. „Kto sa opýta, ten sa dozvie.“

Pýtajte sa na názor svojich blízkych, kamarátov, známych. Môžete dokonca využiť diskusné fóra aby sa ľudia vyjadrili, či sa im váš zámer pozdáva alebo kde vidia slabiny. Pravdepodobne dostanene množstvo negatívnych názor a ešte viac úplne nesúvisiacich ale medzi nimi sa vždy nájdu aj veľmi hodnotné názor, ktoré vám privedú tzv AHA moment.

Best practise č.1

Ak váš produkt alebo jemu podobný nájdete na internete napríklad na sociálnych sieťach, heureke a pod. veľmi poctivo si prejdite názory a referencie zákazníkov. Viete sa tam toho naozaj mnoho dozvedieť.

Pokročilá analýza

SWOT analýza

Analýza pomocou metódy SWOT je najdôležitejšou analýzou aká môže byť. Jej vypracovanie by malo byť čo najpodrobnejšie a je základom pre každý nový podnikateľský zámer. Dá vam odpovede na najdôležitejšie biznis otázky a aj na pravdepodobnosť životaschopnosti vašeho podnikateľského zámeru.

Podľa štatistík až 60% novovzniknutých biznisov, zanikne do 5 rokov.

Samotná SWOT analýza sa pravidelne musí aktualizovať a dopľňať o nové informácie a poznatky. Podrobne vám vysvetlíme ako správne vypracovať SWOT analýzu v pripravovanom článku.

Persóna vašeho podnikania

Dôležitosť vytvorenia persóny a konkrétny postup ako na to nájdete v tomto článku.

Prieskum trhu

Po kvalitne vykonanom preskume trhu prichádza na rad technická časť podnikania. Je v nej obsiahnutých množstvo drobných ale aj zásadných úkonov pre správne riadenie a fungovanie podnikania.

Technické riešenia podnikania

Živnosť alebo s.r.o.

Je výhodnejšia živnosť alebo s.r.o.? V prípade, že ešte len začínate, práve toto je najčastješia otázka pri ktorej sa mnohý zbytočne dlho zdržia. Zo skúseností vám prezradím, paušálne som názoru, že na začiatok podnikania je výhodnejšie si založiť živnosť.

Neplatí to avšak vždy a sú situácie kedy je vhodné od samého začiatku založiť si s.r.o.

Podrobne vám túto problematiku vysvetlím v nadchádzajúcom článku.

Ako si vybrať účtovníčku

Pri založení nového podnikania budete potrebovať odborníka, ktorý vám pomôže s evidenciou vašich faktúr a všetkých papierových náležitostí.

Pri menšej firme je vhodné nájsť si kvalitnú účtovníčku najlepšie cez referencie alebo odporúčanie známeho. Cenovo vás bude stáť menej ako účtovná firma.

Ako vybrať eshop platformu

Na výber je viacero možností, hlavné rozdiely sú v cene, robustnosti a samotnej funkcionalite. Ukážem vám tie najbežnejšie a vysvetlím jednotlivé výhody.

Eshop na mieru

Najdrahšia možnosť ako mať vlastný eshop. Cena sa pohybuje rôzne, či v prípade WordPressu, Magenta alebo iných platforiem. Pri eshope na mieru, môžete počítať s cenou nad 1500€, samozrejme veľmi do závisí od toho, čo všetko tam chcete mať. To sa následne odrazí aj na cenovke. Jedna z firiem, ktorá sa dlhodobo venuje tvorme eshop riešení na mieru je https://webikon.sk

www.webikon.sk

Výhody eshopu na mieru

  • vlastný jedinečný dizajn
  • funkcionalita podľa vašich predstáv

Nevýchody eshopu na mieru

  • cena (omnoho vyššia ako pri iných možnostiach)
  • dľžka realizácie (finálny eshop na mieru môže trvať rádovo týždňe, dokonca aj mesiace, kým je vyľadení, otestovaný a pripravený do ostrej prevádzky)

Eshop cez vlastnú šablónu

Dobré riešenie je zakúpiť si napríklad WooCommerce šablónu na WordPresse a prispôsobiť si ju vlastným predstavám. Na wordpresse dnes beží mnoho stránok aj samotných eshopov. Cena za takúto šablónu sa pohybuje okolo 59 dolárov a viac. Takéto šablóny nájdete napríklad na https://elements.envato.com

Výhody eshopu cez šablónu

  • priaznivá cena
  • do značnej miery si ju viete upraviť podľa vlastných predstáv
  • v prípade WordPressu, jednoduhšie nájdete programátora ak si s niečím neviete rady
  • postupne môžete svoj eshop rozvýjať podľa vlastných predstáv

Nevýhody eshopu cez šablónu

  • musíte byť technicky zdatnejší (aby ste zvládli spravovanie eshopu)
  • náhle chyby, bugy budete musieť riešiť sami alebo prostredníctvom programátora (nie ojedinele sa vyskytujú bugy)

Hotové eshopové riešenia

Pri začínajúcom eshope s obmedzeným rozpočtom je práve hotové eshop riešenie veľmi dobrým krokom. Cenovo vás bude stáť najmenej približne 10€ za mesiac, dokonca mnohí poskytovatelia ponúkajú aj eshop zdarma pri nízkom počte položiek. Ideálne, keď predávate tzv. jednopoložkový produkt s nejakým príslušenstvom. Hotové eshopové riešenie ponúkajú viaceré firmy, zmienim tie najznámejšie webnode.sk , www.eshop-rychlo.sk , www.shoptet.sk , www.webareal.sk

Webnode.sk

Výhody eshopu cez Webnode

  • atraktívny dizajn
  • jednoduchá administrácia
  • prehľadné štatistiky
  • možnosť stránky zdarma
  • cena od 9,95€
www.webnode.sk

Eshop-rychlo.sk

Výhody eshopu cez Eshop-rýchlo

  • atraktívny dizajn
  • jednoduchá administrácia
  • prehľadné štatistiky
  • neobmedzený počet produktov
  • vyskúšanie na 15 dní zadarmo
  • ochotný helpdesk
  • cena od 15,60€
www.eshop-rachlo.sk

Shoptet.sk

Výhody eshopu cez Shoptet

  • atraktívny dizajn
  • jednoduchá administrácia
  • prehľadné štatistiky
  • množstvo pokročilých funkcií
  • možnosť eshopu zdarma (pri obmedzenom počte produktov)
  • cena od 13€
www.shoptet.sk

Webareal.sk

Výhody eshopu cez Webareal

  • atraktívny dizajn
  • jednoduchá administrácia
  • prehľadné štatistiky
  • množstvo pokročilých funkcií
  • cena od 7,25€
  • jazkyové mutácie
  • pokročilé funkcie

Ako ste si všimli, tak každá platforma disponuje atraktívnym dizajnom, jednoduchou administráciou a prehľadnými štatistikami. Je to v dnešnej dobe považované za štandard, tak rozhodnutie akú službu si vybrať je na vás, či už podľa ceny ale atraktivity danej služby.

Už máte živnosť alebo s.r.o. , vlatnú účtovníčku, spravenú SWOT analýzu podnikania, vybrali ste si eshopové riešenie a čo teraz?

Best practise č.2

Zákazníci k vám sami neprídu! Je nutné navrhnúť marketingový plán, ktorý vaše podnikanie zviditeľný u vašich potenciálnych zákazníkov.

Marketingový plán

Rozdiel medzi marketingom a marketingovým plánom je znateľný už v jeho názve.

Marketing je zjednodušene povedané, akákoľvek propagácia:

  • printová reklama (letáky do schránky), inzercia v novinách, bilboard pri diaľnici…
  • online reklama (Facebook, Google AdWords, Sklik, Etarget..)
  • SEO
  • cenové porovnávače Heureka, Pricemania…

Marketingový plán je strategická propagácia, viac sofistikovanejšia a cielenejšia. Marketing je jedna z najdôležitejších vecí, ktorá nesmie byť podceňovaná ako pri začínajúcom biznise, tak ani pri stabilnej firme. Pritom je veľmi často podceňovaný. Veľakrát ho podnikatelia nerobia ani v rádovo %-ách ako by skutočne mali.

Príslovie: „Biznis bez marketingu je ako keď v tme žmurkáte na pekné dievča, vy viete čo robíte ale ona nie.“

Ako spraviť marketingový plán

Best practise č.3

Je lepšie mať v marketingovom pláne menší rozpočet ale pravidelnejší ako jednorázovo zainvestovať veľa!

Aký rozpočet na marketingový plán

Najdôležitejšie je stanoviť si rozpočet, ktorý dokážete dlhodobo plniť t.j. radšej menej ale dlhodobo. Po spravení SWOT analýze, prieskume, persóne by ste mali vedieť aká je vaša cieľová skupina a kde sa nachádza.

Distribučné marketingové kanály

Výhody Facebook reklamy

  • Jednoduché základné cielenie a nastavenie kampane.
  • Pomerne ceno dostupná pre mnoho cieľoviek.
  • Možnosť budovať Brand ako aj sa zamerať na priame konverzie.
  • V pokročilom nastavení, možnosť remarketingu rozšíreného ako aj dynamického.
  • Cieliť môžete zároveň aj na Instagram.

Výhody Google AdWords reklamy

  • celým procesom nastavenia kampane vás prevedie jednoduchý sprievodca kampane (základný typ reklamy)
  • veľké možnoti v cielení ale aj formátoch raklám (vyhľadávacia sieť, brandové kampane, video reklama, email reklama…)
  • pre mnoho cieľových skupín to nemusí byť až taký lacný spôsob propagovania
  • jednoduché prepojenie s Google Analytics, Google Search Console, Tag manager

Výhody Etarget reklamy

Môže sa stať, že vás produkt alebo služba bude zakázaná alebo obmedzená na propagovanie vo Facebooku alebo Googli. Najčastejšie dôvody sú, že nespľňajú podmienky inzerovania. V takom prípade sa možnosti zmenšujú a riešením by mohol byť práve Etarget, ktorý má dostatočné sieť partnerských webov a disponujú menej prísnymi podmienkami na propagovanie.

Nevýhoda – menej presné cielenie a menšia funkcionalita oproti predošlím systémom.

Výhody Affiliate reklamy

Pri affiliate kampani platíte iba za zrealizovaný resp. sprostredkovaný obchod. Veľmi záleží na dľžke cookies t.j. do koľko dní od kliknutia na reklamu sa počíta a následne zapíše kobverzia. V začiatkoch affiliate-u to bolo 30 dní, čo je dostatočná doba. Postupne sa ale začalo so znižovaním cookies aj na 7 dní, vo výsledku je to menej výhodné pre inzerenta. Ale stále dokážete nájsť partnerov, ktorí majú 30 dňovú cookies.

Provízie v Affiliate systéme

Keďže affiliate systém je založený na províznom systéme je vhodné spomenúť na akej úrovni sa pohybujú. Štandardne pri produktoch sú to rádovo jednotky %, zriedka kedy provízia presiahne 8%. Provízie pri službách sú omnoho vyššie, môžu sa pohybovať aj v desiatkach %.

Affiliate kampaň viete zrealizovať tromi spôsobmi

Affiliate systém Dognet

Môžete využiť existujúci affiliate systém napríklad Dognet.sk. Je to najjednoduhší spôsob. V prehľadnej administrácii poskytnete svoje reklamné bannery a výšku provízie.

Výhody affiliate systému

Na prvom mieste je to už spomínaný provízny systém. A nemenej dôležité je, že systém je hotový a vy nemusíte nič riešiť.

Nevýhoda affiliate systému

Ak máte začínajúci eshop, pravdepodobne nesplníte podmienky na vstup do takejto siete. Každý affiliate systém má svoje podmienky pre vstup, ktoré sa môžu byť veľmi rozdielne. Odporúčam si ich preštudovať pri každom systéme zvlášť.

www.dognet.sk

Vlastný Affiliate systém

Najväčšia výhoda vlastného affiliate systému je, že máte všetko vo vlastných rukách a nemusíte sa spoliehať, či spľňate podmienky na registráciu. Zároveň ale najväčšia nevýhoda je, že si musíte inzerentov zohnať sami, to môže byť značne náročné na čas.

Spomedzi vlastného affiliate systému si môžete vybrať tzv. krabicové riešenie t.j. hotové riešenie ktoré si kúpite alebo prenajmete. Najznámejší takýto systém je https://www.affilbox.cz

Druhá možnosť je, vytvoriť si na mieru vlastný affiliate systém. Čo v konečnom dôsledku je najnáročnejšie riešenie na čas aj financie.

Eshop zaregistrovaný v cenových porovnávačoch

Veľmi obľúbený spôsob ako propagovať svoj novo vytvorený eshop sú cenové porovnávače. Najznámejšie u nás Heureka, Pricemania.

Cenový porovnávač Heureka.sk

U nás najznámejší cenový porovnávač a najväčší. Množstvo eshopov je na heureke zaregistrovaných pre jeho jednoduchosť a efektívnosť.

Výhody cenového porovnávača Heureka

  • jednoduchá administrácia
  • nabijete si ľubovoľný kredit na kampane
  • získanie backlinkov
  • referencie si viete exportovať na váš eshop

Ocenenie Heureka, overené zákazníkmi

Toto ocenenie získate po dostatočnom počte nákupov a kladných referencií cez heureku po dobu 90 dní. A viete si ho vložiť na eshop a pochváliť sa tak svojim zákazníkom. Heureka taktiež zvyšuje dôveryhodnosť vašeho eshopu, čo je najmä v začiatkom veľmi dôležité.

Cenový porovnávač Pricemania.sk

Jeden z prvých cenových porovnávačov na Slovensku, momentálne nie tak rozšírený ale stále vhodný ako diverzifikovanie produktov naprieč porovnávačmi.

Ako správne robiť SEO eshopu

SEO bolo ešte donedávna relatívne podceňované ale mám pocit, že sa to mení k lepšiemu.

Hlavná výhoda správneho SEO nastavenia

Ku príkladu ak vypnete platené reklamu, či už z Facebooku alebo Googlu, v Analyticse si všimnete dramatický prepad návštevnosti. Ak však prestanete robiť SEO, ktoré so dovtedy robili systematicky, nevšimnete si v Analyticse vôbec nič. Žiadnu zmenu v návštevnosti a dokonca môžete sledovať zvyšujúcu sa organickú návštevnosť. Je to v dôsledku pomerne dlhej zotrvačnosti pri správne a dlhodobo robenom SEO.

Eshop SEO produktov

Eshopy sú špecifickejšia kategória z pohľadu SEO hlavne, čo sa týka produktových popisov. Keďže sa často kopírujú do posledného slova celé popisy produktov, ktoré ponúka množstvo eshopov.

Riešením je, dať si záležať na tzv. kreatívnych popisoch aj tuctových produktov a odlíšiť sa tak od konkurencie. Po pri tom potešíte Google vyhľadávač, ktorý vás odmení vyššími pozíciami v organickom vyhľadávaní.

Práve ste sa dozvedeli množstvo informácií ako propagovať váš nový eshop. V nasledujúcom článku sa posunieme o krok ďaľej a povieme si:

  • Atypická propagácia eshopu.
  • Nastavenie konkrétneho rozpočtu v marketingovom pláne.
  • Ako správne budovať Brand firmy.
  • Marketingová komunikácia firmy.
  • A mnoho ďaľšieho.

Prihláste sa na odber noviniek!

Avatar
Andrej Srnkahttps://www.biznisspravy.sk
Redaktor www.biznisspravy.sk Podnikateľ, marketér, analytik.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Podujatia

Digitálny turizmus

Marketing - čarovné slovo, bez ktorého sa už dnes nezaobíde ani cestovný ruch. Ako získať výhodu, lojálnosť k produktu, službe k značke...

Myšlienkové mapy

V začiatkoch plánovania biznisu je jednou z najťažších úloh, zladiť nápady a víziu do uceleného podnikateľského zámeru. Dajte vášmu podnikateľskému projektu formu...

Reklama, ktorá vás odlíši

Reklama, ktorá vás odlíši Reklama sa stala prirodzenou súčasťou našich životov. Každým rokom sme viac vystavení väčšiemu množstvu...

Nebbia – z lokálnej firmy, do celého sveta

Príďte si vypočuť zaujímavý príbeh značky Nebbia, ktorá sa z lokálnej firmy vypracovala na celosvetovo pôsobiacu spoločnosť a jeden z najznámejších brandov...